JALANI GAYA HIDUP SIHAT

BERSENAM

Berjalan pantas selama 30 minit setiap hari berjaya mengurangkan kira-kira 18 peratus risiko mendapat penyakit jantung dan strok sebanyak 11 peratus. Manakala kekerapan bersenam membantu memperlahankan penyempitan pembuluh darah ke jantung dan otak serta menggalakkan tubuh untuk menggunakan lemak tersimpan yang berlebihan, membantu mengurangkan tekanan darah tinggi, meningkatkan tahap kolestrol baik serta mengekalkan glukos pada paras yang normal.

 

BERHENTI MEROKOK

Penggunaan tembakau merupakan salah satu daripada faktor risiko utama kepada satu perlima penyakit kardiovaskular berkaitan jantung di seluruh dunia. Berhenti merokok mampu menurunkan tahap pembekuan darah dan mengurangkan peluang pembuluh darah tersumbat secara tiba-tiba.

 

 

 

source: Majalah Aniqah – Jun 2008

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: